Stappenplan om een Belgische auto in te voeren naar Spanje, inclusief tips en kostenraming

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vul aan: huisje, tuintje,…?

Autootje!

Toegegeven, het gros van de appartementen en huizen van Gold Estates liggen op spuugafstand van die heerlijke Middellandse Zee. U kan dus gerust met uw frigobox en uw klapstoeltje op uw duizendste gemak richting strand sjokken. U gelooft ons niet? Ontdek het voor uzelf!

Maar van zodra u daguitstappen wil gaan maken aan de Costa Blanca of Costa del Sol is een auto best handig. Zeker wie een (tweede) woonst koopt, wil wellicht liefst met z’n vertrouwde vierwieler rond tuffen onder de Spaanse zon.

Auto invoeren in Spanje: een speelgoedautootje op het strand in Spanje

In principe maakt het niet zoveel uit of u nu permanent in Spanje gaat wonen, dan wel er delen van het jaar doorbrengt. In beide gevallen kan u uw auto invoeren, al zijn er in sommige gevallen wel wat voorwaarden aan verbonden.

Misschien krijgt u al dolor de cabeza (hoofdpijn) als u alleen nog maar denkt aan de Spaanse bureaucratie die u moet overwinnen om uw auto vanuit België naar Spanje te importeren. Wees gerust, het valt allemaal wel mee. En al zeker met het stappenplan dat wij uittekenden.

1/ Laat uw auto keuren

Oliepeil van auto wordt nagekeken.

Vooreerst dient u met uw auto langs te gaan bij een garage van ITV ofte Inspección Técnica de Vehículos. De keuring, zeg maar.

De eerste keer zal u telefonisch een afspraak moeten maken bij de garage. Eens geregistreerd kan u met uw Spaanse nummerplaat ook online een afspraak vastleggen of langsgaan bij de mobiele ITV-standen die her en der opduiken.

Opgelet: zeg in de garage meteen dat het voor een keuring voor invoer is. Die verschilt namelijk van een gewone keuring.

De Spaanse keuring is niet van de poes. Zeker afwijkingen van de auto nemen de Spanjaarden grondig onder de loep. Denk daarbij aan trekhaken, bull- en pushbars, verduisterde ruiten en aangepaste uitlaten.

Normaal zal de keuring een technische beschrijving van uw auto opstellen in het Spaans. In uitzonderlijke gevallen, zoals mogelijk bij die afwijkingen, moet u dit door een Spaanse ingenieur laten doen.

Met een beetje geluk krijgt u meteen de juiste papieren mee. Zo niet, dan haalt u ze een paar dagen later op. U ontvangt eveneens een sticker die u op de voorruit dient te kleven. Daarop staat de deadline voor de volgende keuring. Oudere auto’s moeten uiteraard vaker langs dan nieuwe.

2/ Betaal wegenbelasting

Hebt u puntje één succesvol afgewerkt, dan is uw voertuig in ieder geval goed bevonden voor de Spaanse wegen. Maar voordat u daar kan rondkarren, moet u wegenbelasting betalen.

De wegenbelasting heet in het Spaans – effe inademen – impuesto de circulación sobre vehiculos de tracción mecánica. In Spanje is het een lokale bevoegdheid, wat betekent dat u die betaalt in het belastingkantoor (Suma) van de gemeente waar u woont. De te betalen som hangt af van plaats tot plaats.

De eerste keer gaat u er best langs om te betalen. Daarna kan u gemakkelijk een domiciliëring opzetten. Het grote voordeel is dat de wegenbelasting in Spanje een pak lager ligt dan in België.

3/ Betaal registratiebelasting

De registratiebelasting is een taks op iedere auto die voor het eerst ingeschreven wordt in Spanje. Koopt een Spanjaard een voertuig, dan zal hij daarop eveneens registratiebelasting betalen. Hetzelfde geldt als u een auto invoert vanuit België – in dat geval is het feitelijk een invoerbelasting. Tenzij – en dit kan belangrijk zijn en u veel geld uitsparen – u onder de vrijstelling valt. Daarover even verderop meer.

Voor de registratiebelasting (impuesto de matriculación) moet u naar de Spaanse belastingdienst Hacienda. De ambtenaren daar bepalen op basis van allerlei tabellen en ingewikkelde berekeningen het tarief. Dat hangt onder meer af van model, bouwjaar, CO2-uitstoot en het soort brandstof waarop uw auto draait. Vervolgens krijgt u een papier waarmee u naar de bank moet om te betalen. Met het betalingsbewijs holt u daarna terug naar Hacienda.

Soms, zoals bijvoorbeeld in Benidorm, is er een bank naast het Hacienda-gebouw. Pak het slim aan en u kan alles in één keer afhaspelen. Hou er dan wel rekening mee dat de bank soms vroeg sluit. Zoals altijd in de boksmatch met de Spaanse bureaucratie komt u maar beter uitgerust en voorbereid in de ring.

Al het vorige mag u simpelweg vergeten als u naar Spanje verhuist, er bewoner wordt en aan bepaalde voorwaarden voldoet:

1)U hebt de laatste twaalf maanden buiten Spanje gewoond, met andere woorden: u verhuist net naar het land van de eeuwige zon.

2)De auto is al zes maanden de uwe, met andere woorden: u hebt ‘m niet onlangs gekocht.

3)De auto heeft voordien nooit van een andere belastingvrijstelling genoten, met andere woorden: er zijn braaf belastingen op betaald.

4)De auto heeft minimum 6000 kilometer op de teller.

5)U schrijft zich in bij een Spaanse gemeente.

6)U verhuurt of verkoopt de auto niet in het jaar na de invoer ervan.

7)U dient met de auto door een brandende hoepel te springen.

Dat laatste hebben we er mogelijk bij verzonnen, maar voor de rest geldt: voldoet u aan de regels, dan betaalt u géén registratiebelasting.

4/ Vraag een Spaanse nummerplaat aan

Auto invoeren in Spanje betekent ook: je Belgische nummerplaat inruilen voor een Spaanse.

Hiervoor moet u langs bij de provinciale verkeersdienst. In het Spaans: het Dirección General de Tráfico. Zorg er wel voor dat u uw origineel NIE-document meeneemt – een kopie volstaat niet. In tegenstelling tot Hacienda laat de provinciale verkeersdienst wel kaartbetalingen toe.

5/ Sluit een verzekering af

Kwestie van op het ergste voorbereid te zijn.

Nu u alle benodigde gegevens hebt, kan u een autoverzekering afsluiten. Net als in België kiest u voor WA (wettelijke aansprakelijkheid, de basisverzekering), WA Plus  of All Risk. U kan voor een auto met Spaanse nummerplaat geen verzekering afsluiten bij een niet-Spaanse verzekeraar. Polissen zijn in Spanje bijna altijd goedkoper dan in België – tot zelfs de helft van de prijs. Voorbeelden van Spaanse verzekeraars zijn Linea Directa en Mapfre.

6/ Laat Spaanse nummerplaten maken

Schroef ze aan uw auto en rijden maar.

Auto invoeren in Spanje: auto op het strand onder de palmbomen

Wie kan of moet een auto invoeren van België naar Spanje?

Als fiscaal inwoner van Spanje kan u niet met Belgische nummerplaat blijven rondrijden. Niet-residenten dienen hun auto in Spanje te registreren als ze meer dan zes opeenvolgende maanden in Spanje verblijven.

Ook al valt u niet onder die voorwaarden, dan kan u nog altijd een auto invoeren naar Spanje. Dat kan iedereen met een NIE-nummer. Het maakt niet uit of u permanent in Spanje woont dan wel uw tijd verdeelt tussen België en Spanje.

In de praktijk kan u een auto registreren in Spanje als u 1/Spaanse burger bent, 2/een eigendom in Spanje bezit of 3/een langdurig huurcontract op uw naam hebt staan.

Tips om een auto in te voeren in Spanje

>>Het fort van de Spaanse bureaucratie staat immer pal. Wees dus geduldig en ga ervan uit dat het een tijdje kan duren vooraleer alles in orde is. Moet u naar een andere stad voor controles of papieren, maak er dan meteen een uitstapje van. Dat dempt de frustratie.

Geduld is de hoogste deugd in Spanje.

>>De hele procedure is veel gemakkelijker te doorlopen als u de Spaanse taal machtig bent. In de garage en in veel overheidsinstellingen is de kennis van het Engels nihil. Neem desnoods een Spaanse vriend mee om alles wat vlotter te laten verlopen.

>>Neem alle papieren mee, ook degene die u niet denkt nodig te hebben. Denk aan paspoort of identiteitskaart, bewijs van inschrijving in de gemeente, rijbewijs, autopapieren, uitvoerverklaring, NIE-nummer, technische beschrijving van een Spaanse ingenieur, keuringsbewijs van ITV, bewijs van betaling van wegenbelasting, enzovoort. Maak ook voldoende kopieën van alles, zodat u het nodige papiermateriaal kan achterlaten als de ambtenaren daarom vragen.

>>Neem altijd originele papieren met uw NIE-nummer erop mee. Een kopie hiervan volstaat niet.

>>Gaat uw nummerplaat in België snel vervallen, dan kan u bij uw verhuis een tijdelijke Spaanse nummerplaat aanvragen. Deze placa verde laat u toe om 60 dagen rond te rijden in afwachting van uw permanente nummerplaat.

>>Voor caravans of motorfietsen met capaciteit van meer dan 49cc geldt dezelfde procedure als voor auto’s. Minder zware motors worden gezien als onderdeel van persoonlijk eigendom; die kan je zonder poespas meenemen naar Spanje.

Wat kost een auto invoeren in Spanje?

Hierop kunnen we geen eenduidig antwoord geven. Het hangt namelijk af van heel wat factoren. Hieronder doen we ons best om een zo accuraat mogelijke kostenraming te schetsen:

>>De eerste keuring voor invoer is duurder dan de keuringen die later volgen. Reken op ongeveer 90 à 110 euro voor de eerste keuring, 40 à 50 voor de daaropvolgende.

>>Moet u uw auto technisch laten beschrijven, dan bent u ongeveer 80 euro kwijt.

>>Elke gemeente bepaalt zelf z’n tarief voor de wegenbelasting. Die zal doorgaans lager liggen in Spanje dan in België. Een goede richtprijs is ongeveer 50 euro per jaar.

>>De registratiebelasting bedraagt meestal 12 procent van de waarde van de auto, maar andere tarieven gelden voor auto’s met lagere of hogere uitstoot. Op zeer milieuvriendelijke auto’s betaalt u helemaal niets. Hetzelfde geldt als u aan de voorwaarden voldoet die we beschreven in puntje 3.

>>Voor de eenmalige aanvraag van nummerplaten telt u 95 euro neer.

>>De aanmaak van de nummerplaten kost ongeveer 20 euro voor twee exemplaren (voor en achter).

>>Verzekering is doorgaans goedkoper in Spanje dan in België. Het tarief hangt niet enkel af van verschillende factoren (uw leeftijd, hoe lang u rijbewijs heeft, hoe vaak u de auto gebruikt en waar u ‘m parkeert, het bouwjaar van de auto) maar ook van de maatschappij en de formule die u kiest.  Sommige verzekeringsmaatschappijen geven kortingen tot 60 procent als u kan aantonen dat u in België al een tijdlang schadevrij bent.

Vragen? Contacteer ons!